Sura 3:7


Ayah (vers) Den Klare Koran 2015 Ellen Wulff 2009 Diyanet 2021 Arabisk - Hafs Henvisninger Video
7Han er den der har nedsendt Skriften til dig. I den er nogle vers klare (og utvetydige); de er Skriftens grundlag, og nogle vers er flertydige. De, der er vigende i hjertet, følger dog det der er flertydigt deri, i ønsket om at skabe splid og fortolke den (efter behag). Men ingen kender deres virkelige betydning foruden Allâh. De, der besidder en rodfæstet viden, siger: Vi tror på den alt kommer fra vor Herre! Kun de forstandige lader sig påminde.Han er den, der har sendt Skriften ned til dig. Heri er der både entydige vers; og de er Skriftens moder - og andre, som er flertydige. De, der i hjertet er vigende, følger det deri, der er flertydigt, i ønsket om at friste til frafald og fortolke den. Men kun Gud kender dens fortolkning. De, der har en grundfæstet viden, siger: "Vi tror på den. Alt kommer fra vor Herre." Kun de forstandige lader sig påminde.Det er Ham, som åbenbarede Bogen til dig. Deri findes en del entydige vers, og disse er Bogens grundlag; og andre vers, som er allegoriske. De, i hvis hjerter findes afvigelse, følger (kun) dens flertydige vers, idet de ønsker at stifte ufred og udlægge deres inderste betydning (for at fremme deres sag). Men ingen kender deres inderste betydning, undtagen Allah. Og de, som er fast forankret i viden, siger: "Vi tror på det; alt er fra vor Herre." Og ingen lader sig formane, undtagen de forstandige.هُوَ الَّذي أَنزَلَ عَلَيكَ الكِتابَ مِنهُ آياتٌ مُحكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الكِتابِ وَأُخَرُ مُتَشابِهاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذينَ في قُلوبِهِم زَيغٌ فَيَتَّبِعونَ ما تَشابَهَ مِنهُ ابتِغاءَ الفِتنَةِ وَابتِغاءَ تَأويلِهِ ۗ وَما يَعلَمُ تَأويلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرّاسِخونَ فِي العِلمِ يَقولونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِن عِندِ رَبِّنا ۗ وَما يَذَّكَّرُ إِلّا أُولُو الأَلبابِ

Vis Tafseer Jalalain Det er ham, der åbenbarede bogen for dig, hvori der er vers, der er klare i beviser, der danner Moderbogen, det oprindelige grundlag for afgørelser og andre allegoriske, hvis betydninger ikke er kendt, såsom indledende vers af nogle sūraer. Han, Gud, refererer til hele Koranen som én 'klar' muhkam, hvor Han siger En Bog, hvis vers er blevet tydeliggjort Q. 111, hvilket betyder, at den ikke indeholder nogen ufuldkommenheder; og som 2 'allegoriske' mutashābih, hvor Han siger en énsartet Bog Q. 3923, hvilket betyder, at dens dele ligner hinanden med hensyn til skønhed og sandfærdighed. Hvad angår dem, i hvis hjerter der er en afvigelse, tilbøjelighed væk fra sandheden, de følger den allegoriske del og ønsker oprør blandt de uvidende af dem, kaster dem ud i besynderlige argumenter og forvirring og higer efter dens fortolkning dens forklaring, og ingen kender dens fortolkning, dens forklaring undtagen Gud og Ham alene. Og de solidt rodfæstede og dygtige til viden al-rāsikhūna fī'l-'ilm er subjektet, prædikatet for, hvad det følgende siger 'Vi tror på det, den allegoriske del, at det er fra Gud, og vi kender ikke dets betydning; alt det klare og allegoriske er fra vor Herre’; men ingen husker yadhdhakkar, den indledende tā' af yatadhakkar er blevet assimileret med dhāl, ingen bliver formanet foruden folk med marv, der besidder intellekt, som, når de ser dem, der følger den allegoriske del, også kun siger.

Vis Tafseer Ibn Kathir Mutashabihat og Muhkamat Ayat Allah siger, at i Koranen er der Ayat, der er Muhkamat, helt klare og tydelige, og disse er grundlaget for bogen, som er tydelige for alle. Og der er Ayat i Koranen, der er Mutashabihat, som ikke er helt klare for mange, eller nogle mennesker. Så de, der henviser til Muhkam Ayat for at forstå Mutashabih Ayat, vil have opnået den korrekte vejledning og omvendt. Det er derfor, Allah sagde: (De er grundlaget for bogen), hvilket betyder, at de er grundlaget for Koranen og bør henvises til for afklaring, når det er berettiget, (Og andre ikke helt klare), da de har flere betydninger, nogle der stemmer overens med Muhkam og nogle der bærer andre bogstavelige indikationer, selvom disse betydninger måske ikke er ønskede. Muhkamat er Ayat, der forklarer de ophævede kendelser, de tilladte, forbudte love, grænser, forpligtelser og kendelser, som man bør tro på og implementere. Hvad angår Mutashabihat Ayat, omfatter de den ophævede Ayat, lignelser, eder og hvad man skal tro på, men ikke implementere. Muhammad bin Ishaq bin Yasar kommenterede, (I den er vers, der er helt klare) som "Indeholder Herrens bevis, immunitet for tjenerne og en gendrivelse af modstandere og løgn. De kan ikke ændres eller ændres i forhold til, hvad de var beregnet til." Han sagde også, "Med hensyn til den uklare Ayat, så kan de (men må ikke) ændres, og dette er en test fra Allah til tjenerne, ligesom Han testede dem med de tilladte og forbudte ting. Så disse Ayat må ikke ændres til at antyde en falsk mening eller blive fordrejet fra sandheden.'' Derfor sagde Allah, (Så hvad angår dem i hvis hjerter der er en afvigelse), hvilket betyder, dem der er vildledte og afviger fra sandhed til løgn, (de følger det, som ikke er helt klart deraf) hvilket betyder, at de refererer til Mutashabih, fordi de er i stand til at ændre dens betydninger, så de stemmer overens med deres falske fortolkning, eftersom formuleringerne af Mutashabihat omfatter et så bredt område af betydninger. Hvad angår Muhkam Ayat, kan de ikke ændres, fordi de er klare og dermed udgør et utvetydigt bevis mod det vildledte folk. Det er derfor, Allah sagde: (søger Al-Fitnah), hvilket betyder, at de søger at vildlede deres følgere ved at foregive at bevise deres innovation ved at stole på Koranen (den Mutashabih af den), men dette er et bevis imod og ikke for dem. For eksempel kan kristne hævde, at 'Isa er guddommelig, fordi Koranen siger, at han er Ruhullah og hans ord, som han gav til Maria, alt imens han ignorerer Allahs udtalelser, (Han) `Isa﴾ var ikke mere end en tjener. Vi gav ham vor gunst.) (43:59), og, (Sandelig, ligheden med 'Isa foran Allah er ligheden med Adam. Han skabte ham af støv, og derefter sagde (Han) til ham: "Vær!'' og han var.) (3:59). Der er andre Ayat, der klart hævder, at 'Isa kun er en af Allahs skabninger, og at han er Allahs tjener og sendebud, blandt andre sendebud. Allahs udtalelse, (Og søger efter dens Ta'wil) for at ændre dem, som de ønsker. Imam Ahmad skrev, at 'A'ishah sagde: "Allahs sendebud reciterede, (Det er ham, der har sendt bogen ned til dig. I den er vers, der er helt klare, de er bogens grundlag; og andre ikke helt klare), indtil, (Mænd med forstand) og han sagde: (Når du ser dem, der argumenterer i det (ved hjælp af Mutashabihat), så er det dem, som Allah mente. Pas derfor på med dem.)'' Al-Bukhari opskrev en lignende Hadith i Tafsir af denne Ayah (3:7), ligesom Muslim gjorde det i Qadars bog (den guddommelige vilje) i hans Sahih, og Abu Dawud i Sunnah-delen af hans Sunan, fra `A'ishah; "Allahs sendebud reciterede denne Ayah, (Det er ham, der har sendt bogen ned til dig. I den er vers, der er helt klare,) indtil, (Og ingen modtager formaning undtagen mænd med forstand). Så sagde han, (Når du ser dem, der følger det, der ikke er så tydeligt i Koranen, så er det dem, som Allah beskrev, så pas på dem.)'' Dette er ordlyden optaget af Al-Bukhari. Kun Allah kender den sande Ta'wil (fortolkning) af Mutashabihat Allah sagde, (Men ingen kender dens Ta'wil undtagen Allah.) Tilsvarende, som forudgående i det, der er blevet rapporteret fra Ibn `Abbas, "er Tafsir af fire typer: Tafsir, som araberne kender på deres sprog; Tafsir, som ingen er undskyldt for at være uvidende om; Tafsir, som de lærde kender; og Tafsir, der kun Allah ved det.'' Forskere af Koran-recitation har forskellige meninger om at holde pause ved Allahs Navn i denne Ayah. Dette stop blev rapporteret fra `A'ishah, `Urwah, Abu Ash-Sha`tha' og Abu Nahik. En pause efter at have reciteret, (Og dem, der er solidt funderet i viden) siger, at Koranen ikke henvender sig til folket med det, de ikke kan forstå. Ibn Abi Najih sagde, at Mujahid sagde, at Ibn `Abbas sagde: "Jeg er blandt dem, der er solidt funderet i dens Ta'wil-fortolkning." Allahs Sendebud bønfaldt til fordel for Ibn `Abbas, (O Allah! Giv ham viden om religionen og lær ham Ta'wil (fortolkning).) Ta'wil har to betydninger i Koranen, tingenes sande virkelighed, og hvad de vil vise sig at være. For eksempel sagde Allah, (Og han sagde: "O min far! Dette er Ta'wil af min drøm førhen!''.) (12:100), og, (Venter de bare for det er Ta'wil På dagen (opstandelsens dag) er det endelig opfyldt.) (7:53) henviser til den sande opstandelses virkelighed, som de blev fortalt om. Hvis dette er den ønskede betydning i Ayah ovenfor (3:7), så er det berettiget at holde pause efter at have reciteret Allahs Navn, fordi kun Allah kender tingenes sande virkelighed. I dette tilfælde, Allahs udtalelse, (Og de, der er solidt funderet i viden) er forbundet med hans udtalelse, (sig: "Vi tror på det'') Hvis ordet Ta'wil betyder den anden betydning, det vil sige at forklare og beskrive, såsom hvad Allah sagde, ((De sagde): "Informer os om Ta'wilen af dette''), hvilket betyder dets forklaring, og holder derefter pause efter at have reciteret, (Og dem, der er solidt funderet i viden) er berettiget. Dette skyldes, at de lærde har generel viden om og forstår, hvad de blev henvendt til, selvom de ikke har viden om tingenes sande virkelighed. Derfor, Allahs udtalelse, (sige: "Vi tror på det'') beskriver de lærdes adfærd. På samme måde sagde Allah, (Og din Herre kommer, og englene, i rækker.) (89:22) betyder, at din Herre kommer, og englene vil komme i rækker. Allahs udtalelse, som de kyndige mennesker forkynder, (Vi tror på det) betyder, at de tror på Mutashabih. (det hele er fra vor Herre), hvilket betyder, at både Muhkam og Mutashabih er sande og autentiske, og hver af dem vidner om den andens sandhed. Dette skyldes, at de begge er fra Allah, og intet, der kommer fra Allah, bliver nogensinde mødt af modsigelse eller uoverensstemmelse. Allah sagde, (Betragter de så ikke Koranen nøje? Havde den været fra andre end Allah, ville de helt sikkert have fundet mange modsigelser deri.) (4:82). Allah sagde i sin Ayah (3:7), (Og ingen modtager formaning undtagen mænd med forstand.) mening, de, der har et godt sind og sund forståelse, forstår, overvejer og forstår meningen på den rigtige måde. Ydermere skrev Ibn Al-Mundhir i sin Tafsir, at Nafi' bin Yazid sagde: "Dem, der er solidt funderet i viden, er dem, der er beskedne for Allahs skyld, ydmygt søger hans behag og ikke overdriver med hensyn til dem over dem, eller nedgør dem nedenfor. dem.'' Allah sagde, at de bønfalder til deres Herre, (Vor Herre! Lad ikke vores hjerter afvige (fra sandheden), efter at du har vejledt os.) betyder: "Afvig ikke vores hjerter fra vejledningen, efter at du gav dem lov til at erhverve den. Gør os ikke som dem, der har ondskab i deres hjerter, dem der følger Mutashabih i Koranen. Få os snarere til at forblive fast på Din lige vej og sande religion.'' (Og giv os fra Ladunka) betyder, fra dig, (barmhjertighed), hvormed du gør vores hjerter faste og øger i vores tro og vished, (Virkelig, du er giveren) Ibn Abi Hatim og Ibn Jarir skrev, at Umm Salamah sagde, at profeten plejede at bønfalde, (O du, som ændrer hjerterne, gør mit hjerte fast på din religion.) Så reciterede han, ("Vor Herre! Lad ikke vores hjerter afvige (fra sandheden), efter at du har vejledt os, og giv os barmhjertighed fra dig. Sandelig, du er skænkeren.'') Ayah fortsætter, ("Vor Herre! Sandelig, det er dig, der vil samle menneskeheden på den dag, som der ikke er nogen tvivl om''), hvilket betyder, at de siger i deres bøn: O vor Herre! Du vil samle din skabelse på tilbagevendelsens dag, Døm mellem dem og afgør, hvad de skændtes om. Derefter vil du belønne eller straffe hver i overensstemmelse med de gerninger, de gjorde i dette liv. (10. Sandelig, de, der er vantro, hverken deres egenskaber eller deres afkom vil bruge dem overhovedet mod Allah; og det er dem, der vil være brændstof til ilden.) (11. Ligesom opførselen af folket i Fir'awn og de foran dem; de fornægtede Vores Ayat. Så Allah straffede dem for deres synder. Og Allah er streng i straffen.)



Kontaktformular

Navn*
Mailadresse*
Emne*
Besked*