Sura 4:171


Ayah (vers) Den Klare Koran 2015 Ellen Wulff 2009 Diyanet 2021 Arabisk - Hafs Henvisninger Video
171O Skriftens folk! Gå ikke til yderligheder i jeres religion. Sig ikke andet end sandheden om Allâh. Messias, Jesus, Marias søn, er kun Allâhs sendebud og Hans Ord, som Han overbragte til Maria, og en ånd fra Ham. Så tro på Allâh og Hans sendebude, og sig ikke: Tre (i n Gud)! Afhold jer derfra - det vil være bedst for jer - Allâh er n Gud. Priset være Han, højt hævet over at have en søn; alt i himlene og på jorden tilhører Ham. Allâh er tilstrækkelig som værner.I Skriftens folk! Gå ikke for vidt i jeres religion! Sig ikke andet end sandheden om Gud! Messias, Jesus, Marias søn er kun Guds udsending, Hans ord, som Han talte til Maria, og ånd af Ham. Så tro på Gud og Hans udsendinge, og sig ikke: "Han er tre!" Hold inde! Det vil være bedst for jer. Gud er én gud. Lovet være Han, højt hævet over at have en søn. Alt i himlene og på jorden tilhører Ham. Gud er tilstrækkelig som værge.O Bogens folk! Overtræd ikke grænserne i jeres religion. Sig ikke om Allah andet end det, som er sandt. Messias, Isa, Maryams søn, var (blot) Allahs sendebud, Hans ord, som Han overførte til Maryam, og en ånd fra Ham. Så tro på Allah og Hans sendebude, og sig ikke: "(Allah er) tre!" Bring det til ophør, det er bedre for jer. Allah er Den eneste Gud, priset være Ham, (ophøjet over) at Han skulle have en søn. Alt, hvad der er i himlene og på jorden, tilhører Ham. Allah er tilstrækkelig som formynder.يا أَهلَ الكِتابِ لا تَغلوا في دينِكُم وَلا تَقولوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الحَقَّ ۚ إِنَّمَا المَسيحُ عيسَى ابنُ مَريَمَ رَسولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلقاها إِلىٰ مَريَمَ وَروحٌ مِنهُ ۖ فَآمِنوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۖ وَلا تَقولوا ثَلاثَةٌ ۚ انتَهوا خَيرًا لَكُم ۚ إِنَّمَا اللَّهُ إِلٰهٌ واحِدٌ ۖ سُبحانَهُ أَن يَكونَ لَهُ وَلَدٌ ۘ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرضِ ۗ وَكَفىٰ بِاللَّهِ وَكيلًا

Vis Tafseer Jalalain O Skriftens Folk, (evangeliet) gå ikke til yderligheder, gå ikke ud over grænserne i jeres religion og sig ikke andet om Gud, undtagen sandheden, såsom at ophøje ham over enhver omgang med en partner eller et barn. Messias, Jesus, Marias søn var kun Guds sendebud og hans ord, som han kastede på, som han overbragte til Maria og en ånd, dvs. en ånd fra ham, han, Jesus er her knyttet til Gud, ophøjet være han som en ære for ham og ikke som I hævder, at han er Guds søn eller en gud ved siden af Ham eller en af tre, idet én, der besidder en ånd, er sammensat, mens Gud går ud over det at være sammensat og at tillægge ham sammensætninger. Så tro på Gud og hans sendebud og sig ikke, at guderne er "Tre" Gud, Jesus og hans mor. Afstå fra dette og sig, hvad det er bedre for dig at sige, som er bekendelsen af Hans Enhed. Sandelig, Gud er kun én Gud. Ære være ham, der overgår muligheden for, at han skulle få en søn! Ham tilhører alt, hvad der er i himlene og på jorden, som skabninger og tjenere, og en sådan suverænitet er ikke forenelig med Jesu egenskab som profet. Gud er tilstrækkelig som vogter, et vidne til dette.

Vis Tafseer Ibn Abbas Allah åbenbarede derefter om de nestorianske kristne i Najran, som hævdede, at Jesus var Allahs søn, og at Jesus og Herren er partnere, idet han sagde: (O Skriftens folk! Overdriv ikke) vær ikke ekstrem (i jeres religion) for dette er ikke den rigtige kurs (og sig heller ikke andet om Allah end Sandheden. Messias, Jesus, søn af Maria, var kun Allahs sendebud, og hans ord, som han overbragte til Maria), og gennem hans ord blev han et skabt væsen, (og en ånd fra ham) og gennem hans befaling blev Jesus en søn uden en far. (Så tro på Allah og Hans sendebud) alle budbringere inklusive Jesus, (og sig ikke 'tre') en søn, far og kone. (Hold op!) med at fremsætte en sådan påstand og omvend dig ((det er) bedre for dig!) end en sådan påstand. (Allah er kun Én Gud) uden en søn eller partner. (Det er langt fra Hans Transcendente Majestæt, at han skulle have en søn. Hans er alt, hvad der er i himlene og alt, hvad der er på jorden) er hans tjenere. (Og Allah er tilstrækkelig som Forsvarer) som Herre over alle skabte væsener, og Han er vidne til, hvad Han siger om Jesus.

Vis Tafseer Ibn Kathir Allah forbyder Skrifternes folk at gå til ekstremer i religion, hvilket er et almindeligt træk hos dem, især blandt de kristne. De kristne overdrev i forhold til 'Isa, så meget at de hævede ham over den karakter, som Allah gav ham. De ophøjede ham fra profetskabets rang til at være en gud, som de tilbad ligesom de tilbad Allah. De overdrev endnu mere i tilfældet med dem, som de hævder var hans tilhængere, og hævdede, at de var inspirerede, og fulgte således hvert ord, de sagde, hvad enten det var sandt eller falsk, det være sig vejledning eller vildledning, sandhed eller løgne. Det er derfor, Allah sagde: (De tog deres rabbinere og deres munke til at være deres herrer udover Allah.) Imam Ahmad skrev, at Ibn 'Abbas sagde, at 'Umar sagde, at Allahs sendebud sagde: (Ros mig ikke unødigt, som de kristne overdrev over `Isa, søn af Maryam. Sandelig, jeg er kun en tjener, så sig: `Allahs tjener og hans sendebud.') Dette er ordlyden af Al-Bukhari. Imam Ahmad registrerede, at Anas bin Malik sagde, at en mand engang sagde: "O Muhammad! Du er vores mester og søn af vores mester, vores mest retfærdige person og søn af vores mest retfærdige person...'' Allahs sendebud sagde, (O folk! Sig, hvad I har at sige, men tillad ikke Shaytan at narre jer. Jeg er Muhammad bin `Abdullah, Allahs tjener og sendebud. Ved Allah! Jeg kan ikke lide, at I hæver mig over den rang, som Allah har givet mig.) Allahs udtalelse, (og heller ikke sige om Allah undtagen sandheden.) betyder, ikke lyve og påstå, at Allah har en kone eller en søn, Allah er langt mere hellig end hvad de tilskriver Ham. Allah er herliggjort, prist og æret i sin magt, herlighed og storhed, og der er ingen guddom, der er værdig til tilbedelse eller Herre foruden Ham. Allah sagde; (Al-Masih `Isa, søn af Maryam, var (ikke mere end) et Sendebud af Allah og Hans Ord, som Han skænkede Maryam og en ånd fra (skabt af Ham;) `Isa er kun en af Allahs tjenere og en af hans skabninger. Allah sagde til ham: 'Vær', og så var han, og han sendte ham som sendebud. `Isa var et ord fra Allah, som Han skænkede Maryam, hvilket betyder, at Han skabte ham med ordet "Vær", som Han sendte med Jibril til Maryam. Jibril blæste 'Isa's liv ind i Maryam med Allahs tilladelse, og 'Isa kom til eksistens som et resultat. Denne hændelse var i stedet for den normale undfangelse mellem mand og kvinde, der resulterer i børn. Dette er grunden til, at 'Isa var et ord og en Ruh (ånd) skabt af Allah, da han ikke havde nogen far til at undfange sig. Tværtimod kom han til eksistens gennem det ord, som Allah udtalte, 'Vær', og det blev han gennem det liv, som Allah sendte med Jibril. Allah sagde, (Al-Masih ('Isa), søn af Maryam, var ikke mere end en sendebud; mange var de sendebude, der gik bort før ham. Hans mor (Maryam) var en Siddiqah. De spiste begge mad.) Og Allah sagde: (Sandelig, ligheden med 'Isa foran Allah er ligheden med Adam. Han skabte ham af støv, og derefter sagde (Han) til ham: "Vær! ـ og han var.) (Og hun, der vogtede sin kyskhed, Vi åndede ind i hende (tøjet), og Vi gjorde hende og hendes søn ('Isa) til et tegn på alt, hvad der går ud.) (21:91) (Og Maryam, Imrans datter, som vogtede sin kyskhed) og Allah sagde om Messias: (Han ('Isa) var ikke mere end en tjener. Vi gav ham vores gunst.) 'Abdur-Razzaq fortalte, at Ma'mar sagde, at Qatadah sagde, at Ayahen, (Og hans ord, som han skænkede Maryam og en ånd fra (skabt af) ham;) betyder, han sagde, (Vær) og han var. Ibn Abi Hatim optegnede, at Ahmad bin Sinan Al-Wasiti sagde, at han hørte Shadh bin Yahya sige om Allahs udtalelse: (Og hans ord, som han skænkede Maryam og en ånd fra (skabt af) ham;) "'Isa var ikke ordet. I stedet kom 'Isa til på grund af ordet'' Al-Bukhari skrev, at 'Ubadah bin As-Samit sagde, at profeten sagde, (Hvis nogen vidner om, at ingen har ret til at blive tilbedt, foruden Allah alene, som ikke har nogen partnere, og at Muhammed er hans tjener og sendebud, og at "Isa er Allahs tjener og sendebud og hans ord, som han skænkede Maryam og en ånd skabt ved Ham, og at Paradiset er sandt, og Helvede er sandt, så vil Allah lukke ham ind i Paradiset ved de gerninger, som han udførte.) I en anden fortælling sagde profeten: (...gennem enhver af de otte døre til Paradiset, han ønsker.) Muslim optog det også. Derfor svarer 'Ruh fra Allah' i Ayah og Hadith til Allahs udtalelse, (Og har underkastet dig alt, hvad der er i himlene og alt, hvad der er på jorden; det er alt sammen fra ham.) betydning, fra hans skabelse. 'fra Ham' betyder ikke, at det er en del af Ham, som de kristne hævder, må Allahs fortsatte forbandelser være over dem. At sige, at noget er fra Allah, såsom Allahs ånd, Allahs hun-kamel eller Allahs Hus, er beregnet til at ære sådanne ting. Allah sagde, (Dette er Allahs hun-kamel...) og, (og hellig Mit Hus for dem, der omgiver det.) En autentisk Hadith siger, (Jeg vil gå ind på min Herre i hans hjem) Alle disse eksempler er beregnet til at ære sådanne ting, når de er tillagt Allah på denne måde. Allah sagde, (så tro på Allah og hans sendebud.) tro, at Allah er Én og Alene, og at Han ikke har en søn eller kone. Vid og vær sikker på, at 'Isa er Allahs tjener og sendebud. Allah sagde derefter, (Sig ikke: "Tre!") ophøj ikke `Isa og hans mor til at være guder med Allah. Allah er langt mere hellig end hvad de tilskriver Ham. I Surat Al-Ma'idah (kapitel 5) sagde Allah: (Sikkert, vantro er dem, der sagde: "Allah er den tredje af de tre.'' Men der er ingen, der har ret til at blive tilbedt, bortset fra Én Gud.) Allah sagde ved slutningen af den samme Surah: (Og (husk) når Allah vil sige (på Opstandelsens Dag): "O `Isa, søn af Maryam! Sagde du til mennesker: `Tilbed mig`'') og i dets begyndelse, (Sikkert, i vantro er de, der siger, at Allah er Messias, søn af Maryam.) De kristne, må Allah forbande dem, har ingen grænser for deres vantro på grund af deres uvidenhed, så deres afvigende udtalelser og deres misforståelse vokser. Nogle af dem tror, at 'Isa er Allah, nogle tror, at han er ét i en treenighed, og nogle tror, at han er Allahs søn. Deres tro og trosretninger er talrige og modsiger hinanden, hvilket får nogle mennesker til at sige, at hvis ti kristne mødes, ville de ende med elleve sekter! De kristne sekter Sa'id bin Batriq, patriarken af Alexandria og en berømt kristen lærd, nævnte i året fire hundrede efter Hijrah, at et kristent råd indkaldte under Konstantins regeringstid, som byggede byen, der bærer hans navn. I dette råd kom de kristne med det, de kaldte den store tillid, som i virkeligheden er det store forræderi. Der var mere end to tusinde patriarker i dette Råd, og de var i en sådan uorden, at de delte sig i mange sekter, hvor nogle sekter havde tyve, halvtreds eller hundrede medlemmer osv.! Da kongen så, at der var mere end tre hundrede patriarker, der havde samme idé, gik han med dem og antog deres trosbekendelse. Konstantin, som var en afvigende filosof -- gav sin støtte til denne sekt, for hvilken der som en ære blev bygget kirker og doktriner blev undervist til små børn, som blev døbt på denne trosbekendelse, og der blev skrevet bøger om den. I mellemtiden undertrykte kongen alle andre sekter. Et andet råd frembragte sekten kendt som jakobitterne, mens nestorianerne blev dannet i et tredje råd. Disse tre sekter var enige om, at 'Isa var guddommelig, men var uenige om den måde, hvorpå Isas guddommelighed var relateret til hans menneskelighed; var de i enhed eller inkarnerede Allah i `Isa! Alle tre af disse sekter anklager hinanden for kætteri, og vi mener, at de alle tre er vantro. Allah sagde, (Hold op! (det er) bedre for dig.), hvilket betyder, at det vil være bedre for dig, (For Allah er (den eneste) Ene Gud, helliget være Han over det at have en søn.) Og Han er helligere end en sådan påstand, (Ham tilhører alt, hvad der er i himlene og alt, hvad der er på jorden. Og Allah er Al-tilstrækkelig som en Behandler af anliggender), for alle er skabninger, ejendom og tjenere under Hans kontrol og rådighed, og Han er Disponeren af sagerne. Derfor, hvordan kan han have en hustru eller en søn iblandt dem, (Han er himlenes og jordens ophavsmand. Hvordan kan han få børn.) og (Og de siger: "Den Nådigste (Allah) har født en søn. I sandhed har du frembragt (sagt) en frygtelig ond ting.'') Op til Hans ord, (Alene.)



Kontaktformular

Navn*
Mailadresse*
Emne*
Besked*